betyg 5

Jag älskar den!

Recension av Clubman Pinaud Hair Tonic.

Hair Tonic – eller hårvatten som vi säger i Sverige – var det enda män använde för att dofta gott förr i tiden. I gamla forna tider (början av 1900-talet) så tvättade man inte heller håret lika frekvent som vi gör idag. Hårvattnet hade den funktionen att fräscha till håret, ge en manlig doft och en vattenkammad look. Allt eftersom pomador och hårvax och sedermera gelé gjorde sitt intåg försvann hårvattnet allt mer från männens badrumsskåp.

recension hårvatten clubman pinaud

Jag använder hårvatten för att återfukta håret och skalpen efter tvätt. Jag tycker det ger en fin glans och lyster, en fräsch känsla och gör håret mindre torrt. Man kan även använda hårvattnet som en pre-styling produkt innan man applicerar vax eller pomada. Jag fick tipset av en barberare att blanda hårvatten och vanligt vatten i en sprayflaska (blomspruta) och spraya håret under klippning för att få fram den där genuina, gammaldags barbershop-känslan. Ett litet tips till alla barberare där ute. Jag vill såklart ha den känslan här hemma också även att jag inte är barberare själv. Det doftar gott och gör håret lätt att kamma till. Hårvattnet kan såklart användas helt på egen hand. Häll lite i handen – ungefär som man gör med rakvatten – och massera in i håret. Vissa hårvatten innehåller fett och är bra för dem med tunt och torrt hår. De utan fett passar bra för normalt hår.

Clubman Pinaud Hair Tonic kommer i en stor plastflaska på 370 ml och ser säkerligen ut som den alltid gjort. Designen fullkomligt skriker ”Old School” och ser skitsnygg ut både i barberarsalongen och badrumsskåpet.

Doften är den klassiska Clubman-doften. Den doftar som deras rakvatten och nästan identiskt med deras ”Musk”. Det blir inte mer klassiskt än så här. Hårvattnet har inget fett och gör därför inte håret flottigt eller tungt men ger ändå en fin återfuktning till både hår och hårbotten.

Jag älskar den här och använder den i princip dagligen.

bäst i test

Lämna en kommentar