Lagerfeld

Tiderna förändras

Recension av Lagerfeld Classic for Men Edt

Lagerfeld är en klassisk herre. Han står för det strama. Det svarta och det vita. Det eleganta och det extravaganta. Han frontar ett av världens mest klassiska modehus och har förnyat det gång på gång med arvet i tydligt fokus, en bedrift bara Tom Ford lyckats med – i form av att ha vitaliserat både Gucci och YSL, innan han etablerade varumärket som bär hans eget namn.

När Johan Renck – alias Stakka Bo för oss som var med, då – gjorde en musikvideo, som Kaiser Karl hade designat kläderna till, så gick Kejsaren fram till Johan. Kaiser Karl gillade Johans skjorta. Han berömde den. Dagen efter kom han till studion med mer än en handfull likadana skjortor som Chanels ateljé hade sytt upp under natten. Kaisern tyckte att det var en riktigt snygg signature-shirt. Som Johan borde ha fler av.

Så jobbar Karl Lagerfeld. Alltid sann mot sin åsikt. Alltid sann mot det klassiska, mot skrädderiet, mot hantverket. Det är inte för inte som han designar Chanel. När Kaiser Karl är som bäst är han magisk. Och lite manisk. De gigantiska skjortkragarna, de överdimensionerade manschetterna. Det svarta och det vita, stramhetens mästare. Det är inte han som utnämnt sig till Kaiser. Det är branschen – respekt omgärdar hans person och hans namn.

En gång i tiden var 80-talet. Ja, strax innan 80-talet var 1978. Då kom Lagerfeld med sin ikoniska doft. Lagerfeld. När jag växte upp var Lagerfeld symbolen för manlighet, en herrarnas doft.

Nu skriver vi 2012 i kalendern. Och helt plötsligt dyker Lagerfeld Classic for Men Edt up. Nu heter den inte längre Lagerfeld. Den heter Lagerfeld classic. Markerandes historia, klass, stil. Jag tar upp den ur förpackningen och transporteras direkt tillbaka. Till pappas visdomsord. Till morfar som berättade vad en man är. Så stark är denna doft i identitet.

recension lagerfeld parfym

Men dock. 2012 har en hel del hänt i parfymbranschen. Få klassiker överlever sin 10-årsdag.

Häromdagen stod jag bredvid en av Sveriges bästa näsor och kände så starkt igen hans doft. Jag var tvungen att fråga. Vad var det? Vem klädde honom i doft? Det var Calvin Klein. Eternity. En doft som överlevt sin 20-årsdag. Det har inte Lagerfeld gjort.

Lagerfeld har bytt namn till Lagerfeld classic. Namnbytet beror också på att det faktiskt inte är riktigt samma doft. Den är lite förändrad. Inte lika bombastisk. Men dock, lika ikonisk – på gott och på ont. Den ha en doft som faktiskt påminner om dåligt puder. Det, i sin tur, är faktiskt ironi på hög nivå med tanke på att detta var höjden av manlighet på tidigt 80-tal.

Men tiderna förändras. Och med tiden förkastas vissa produkter. Tyvärr är detta en sådan. Trots sitt namn, sitt ursprung och sin ikonstatus och huset den kommer ifrån. Tiden har sprungit förbi. Synd. Men sant. Kaiser Karl regerar. Låt oss stanna där.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s