Gucci

Skyldig!

Recension av Gucci Guilty Black Pour Homme Edt

Gucci Guilty Black heter det italienska modehusets nya doft och nog är de skyldiga alltid, skyldiga till rån. Skall man kräma ur konsumenten över 700 spänn för 50 ml Edt så krävs en doft utöver det vanliga och mycket kan man säga om Gucci Guilty Black men att den skulle vara något speciellt är en ren PR-kupp. Det råder inga tvivel om att målgruppen är unga män som är ute i svängen och mängder med häftiga bilder och tilltalande reklamkampanjer försöker locka detta mottagliga klientel att köpa produkten i hopp om att sticka ut och boosta sitt självförtroende. För visst låter det bra med ”en stimulerande, förtrollande och förförisk doft som utstrålar säker manlighet” eller ”en modern och passionerad doft med rå och övertygande aura som fångar sinnena och väcker ungdomligt självförtroende.” Sanningen är en annan.

Gucci Guilty Black Pour Homme är egentligen ingen direkt dålig doft, det är bara det att den inte är tillräckligt speciell för att vara värd den höga prislappen. Det börjar bra med toppnoter av koriander och lavendel, tydligt och effektivt men när basnoterna av patchouli och läder tar över infinner sig istället en känsla av ”gubbdoft” och duschtvål och det är inte särskilt sexigt.

Flaskan gör mig något splittrad. Är den snygg eller är den gräslig? Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag skall tycka om den mörkgröna och svarta skapelsen med den blaffiga ”Batman-loggan” men den sticker i alla fall ut i badrumsskåpet.

gucci_guilty_black

Nu har jag inte testat tidigare dofter i Guilty-serien så jag kan inte göra några jämförelser dem emellan men samtliga verkar ha varit uppskattade och har genomgående fått ganska höga betyg. Guilty Black imponerar dock inte på mig. Ett plus dock till den långa hållbarheten.

TOPPNOT
Grön koriander och aromatisk lavendel

MELLANNOT
Apelsinblomma och neroli

BASNOT
Patchouli, mustiga tränoter och läder

Lämna en kommentar