betyg 3

Att raka sig är en konst

Recension av The Art of Shaving rakkit

Produkten som jag fick testa var till för rakning, och hette ”The Art of Shaving – The 4 Elements of the Perfect Shave Intro Kit Unscented. Det var ett start paket innehållande tre rakprodukter samt en rakborste ( i resestorlek) och en instruktions-DVD. De tre rakprodukterna som medföljde var en rakolja som används för att förbereda skäggstubben inför rakningen, en rakkräm som används under självaste rakningen samt en aftershavelotion. Alla tre produkterna var oparfymerade men det finns även i andra dofter; citron och sandelträ. Kitet kostar 445 kr.

taos_kit

Efter att ha sett instruktions DVD: n konstaterade jag att första steget var att förbereda hårstråna samt att skydda huden. Detta görs genom att använda rakoljan, man behöver inte ha så mycket olja utan det räcker med storleken av en ärta.  Oljans konsistens var ganska fet men gav en ganska skön avslappnande känsla när man applicerat den på huden.

preshave

Efter att ha sett igenom DVD: n ännu en gång konstaterade jag att steg två var att löddra upp inför rakningen för att få en närmare och skönare rakning, till denna steg skulle man använda sig av rakkrämen dvs. det var nu självaste rakningen började. Rakkrämen skiljer sig från traditionella skum eller gel, jag är van vid ganska mycket skum men rakkrämen gav inte den effekten utan det var som en vanlig tvål fast lite tätare konsistens. Om man känner på självaste krämen är den ganska hal men ändå ganska fast. Känslan av krämen mot ansiktet var en kall känsla men efter ett par sekunder blir den ganska behaglig man måste dock använda ganska mycket kräm för att kunna raka sig. Tredje steget var ju att man skulle raka sig och till detta är det tänkt att man skall använda sig av den medföljande rakborsten gjord av äkta grävlingshår. Jag har aldrig varit någon stor entusiast när det gäller rakborstar över huvudtaget men jag gav den en ärlig chans.

shave cream

Steg fyra som var det sista steget var att efter rakningen återfukta huden mot irritationer och detta gjordes med det medföljande Aftershave lotionen. Man behövde inte ha så mycket lotion utan det räckte med två till tre klick. Den kändes riktig bra mot ansiktet, det gav mig en kall och härlig känsla och mjukade upp hela ansiktet efter rakningen. Konsistensen hos denna lotion var också fet men efter appliceringen av lotionen på ansiktet konstaterade jag att ansiktet inte kändes fett som det kan göra efter andra aftershave lotions. Det gav en mycket lugnande effekt på hela ansiktet under de närmaste timmarna.

lugna huden efter rakning

Jag brukar endast använda rakskum och vanlig parfymerad aftershave men efter att ha använt rakoljan konstaterade jag att den verkligen mjukar upp och förbereder huden för kommande rakning, rakningen känns genast mycket närmare och effekten blir mycket bättre. Eftersom det är olja som är med under rakningen bör man ha ganska mycket varmt vatten för att tvätta av rakbladen ofta och man bör oftast raka små områden istället för stora. Rakkrämen kändes inte riktig min grej utan den var helt ok, jag gillar att det blir mycket skum så denna kräm kanske inte var optimal för mig.

För att få den bästa effekten rekommenderas man att raka sig två gånger för att komma åt skäggstubb som man kanske missat och när man gör detta en andra gång så känns det genast mycket bättre och mycket lättare att applicera krämen.

the art of shaving rakborste

Rakborsten i resestorlek som medföljde skulle tvättas rikligt med varmt vatten innan rakningen och detta gjordes men känslan var inte lika bra som jag trodde det skulle vara, vissa strån ramlade av eller fastnade i krämen och när man använde den mot ansiktet kunde vissa strån fastna och blockerar rakbladens bana så man var tvungen och peta bort strån från ansiktet vilket jag tyckte var riktigt irriterande. Jag tror jag kommer att fortsätta med att använda mina händer för att applicera rakkrämen i framtiden. Den stora överraskningen låg hos aftershave lotionen, jag gillar den oerhört mycket. Den tränger sig in i huden och får min hud att kännas mycket lenare och friskare än en vanlig aftershave, visst den kanske inte doftar lika gott men den gör susen. Eftersom man använder olja för att förbereda huden så är man tvungen att byta rakblad lite oftare och detta är en liten nackdel.

Självaste produktförpackningen var snygg och inbjudande. Det var lätt att komma igång med produkten då de var numrerade i vilken ordning man bör ta produkterna (1-4).  Från en skala 1-5 ger jag produkten en 3+ eftersom jag var nöjd med rak oljan och aftershave lotionen men missnöjd med rakkrämen och rakborsten. Priset var inte så högt för en startkit.  /TestPilot Ratul, 26 år

groomingbetyg3plus

2 svar »

  1. Att strån lossnar från en grävlingsborste är inget konstigt. Speciellt första gången man använder den. Då lossnar det kortare hår som inte riktigt fastnat i limmet.
    Efter ett par gånger kommer man märka att det avtar.

Lämna en kommentar