betyg 2

PRADA vs PRADA

Utmaningen att den här gången testa två dofter från samma märke är antagen och det visade sig vara en ordentlig prövning. Två olika dofter med många gemensamma nämnare och ändå  väldigt olika.

recension herrparfym

Recension av Prada Man Edt

Prada Man i sin anspråkslösa förpackning har desto mer intensitet och närapå doftkaos under locket och sprider förvirring vid de första test tillfällena. Här kommer ett myller av doftsensationer som gör det svårt att bestämma sig om man tycker om det eller inte. Här har Prada inte sparat på krutet utan verkar ha gått efter devisen ” more is better”, vilket för mig blir för mycket. Eller vad sägs om följande;

Toppnoter. amber, patchouli, vanilj och tonkaböna

Hjärtnoter: geranium, vetiver, myrra, apelsinblomma

Basnoter: bergamott, mandarin, neroli, kardemumma, mocca, läder, saffran och sandelträolja.

16 fina komponenter där varje del är intressant i sig själv, men tillsammans blir det för mig väldigt knepigt att urskilja någon av dem. Var börjar doften och var slutar den? Bäst är förstås doften när den fått sätta sig ordentligt och efter några timmar fungerar det hyggligt men det lyfter aldrig och i slutändan känns det för tungt, för sött och på mig fungerar det inte alls, tyvärr.

Mitt betyg: 2

testpilotsrecension

recension herrparfym

Recension av Infusion d`homme by Prada

Utmanaren till Prada Man Edt är en nygammal bekantskap som av någon anledning hamnat i skuggan av andra dofter på min parfymhylla. När jag nu ska testa den igen upptäcker jag nya egenskaper och nyanser som jag inte uppmärksammat tidigare. Det här är en speciell doft för den man som vågar lite mer och som gärna delar den med sin flickvän. Som unisexdoft har Prada tagit rätt spår och är du inte rädd för en mer feminin känsla kan detta fungera utmärkt. Till skillnad från den något jobbiga Prada Man finner man här en lugnare variant men ändå en doft med mycket personlighet.

I toppen är det till en början blommigt med iris och neroli som får representera det typiskt söta och tillsammans med hjärtnoterna cederträ och vetiver och en bas på bittermandel och olibanum blir det antingen en favorit eller precis raka motsatsen. Antingen eller. Det är sötaktigt, pudrigt och blommigt vilket man kanske inte letar efter i en herrdoft. Men med lagom mängd fungerar det utmärkt tycker jag. Något som inte får glömmas bort här är den fantastiskt fina flaskan. Tjockt transperent glas i en typisk gammeldags klassisk stil som är en liten inredningsdetalj i sig själv. Jag är glad att jag hittat tillbaka till den här doften!

Mitt betyg: 4

testpilotsrecension

Sammanfattning:

Gemensamt drar båda dofterna åt det feminina hållet med mycket sötma och blommor, och båda kräver kanske en lite modigare bärare som vågar testa något nytt och är villig att betala lite mer. Här slutar likheterna. Där Prada Man Edt drar det kortaste strået i ett doftkaos vinner den senare i elegans och framför allt i användande. För mig är nummer två helt enkelt en mer användbar doft som fungerar till de flesta tillfällen.

Kommentera

