betyg 4

Lite bättre än de andra?

Recension av Peter Thomas Roth Anti-Aging Buffing Beads

Anti-Aging Buffing Beads från Peter Thomas Roth är en scrub som är tänkt att fungera i såväl ansikte som på kroppen. Enligt producentens intentioner ska huden förnyas och föryngras på de ställen som scrubben appliceras och många av ingredienserna visar att Mr. Roth menar serious business med sitt dekret. Jojoba är välkänt som ytterst bra för huden och finns här i de korn som utgör själva scrubben. Övriga väl valda inslag i receptet är salicylsyra och aloe vera som lugnar och vårdar huden.

Det är bra att tillverkaren påpekar att skrubben inte är till för de med extremt känslig hud. Å andra sidan ska den ju heller inte användas varje dag — jag lider själv av känslig hy i ansiktet, och får lätt eksem eller rodnader om jag inte behandlar den varsamt så jag har som mest använt produkten ett par gånger i veckan, till min glädje utan att få några som helst negativa biverkningar. Det är lätt att överdriva när man använder den här typen av produkter men en scrub ska man som sagt ta det lugnt med om inte huden ska bli torr och irriterad så producentens råd i det här avseendet är högst relevanta. Vad man trots allt gör är att fila bort gamla hudlager så att hyn kan få ett nytt fräscht lager och det är därför viktigt att huden får vila några dagar mellan applikationerna.

peter thomas roth_anti-aging_buffing_beads

Skrubben är lätt att använda; tryck ut en lagom mängd på fingertopparna, massera fram ett mjukt lödder i handen och applicera i ansiktet med lugna cirkulära rörelser. Tryck inte i onödan. Skölj sedan av med ljummet vatten (jag brukar sedan avsluta med lite kallt vatten). Helst bör detta göras innan rakning.

Gör den då sitt jobb? Svårt att säga, men nog tycker jag att min hy faktiskt har fått mer liv och att jag fått mindre problem med blemmor och ojämnheter i hudfärgen. När jag startade hade jag ett antal finnar plus rejäla partier med ojämn pigmentering men nu efter tre veckor känns huden jämnare och slätare, och ger ett mindre tråkigt intryck. Detta gäller också de ställen på kroppen som jag testat produkten på. Dessutom avslutar jag alltid dagligen mina tvättbestyr med att smörja in mig med en bra ansikts- eller hudlotion för att undvika uttorkning.

Dock dras betyget ner av att den liksom Peter Thomas Roths andra produkter är ganska dyr; det finns nämligen andra scrubs på marknaden som är bra och som är billigare, men så är det också ett lyxmärke vi talar om här. Med tanke på den fräscha orangea färgen så är det lite trist att den är helt luktfri eftersom det hade ökat känslan av fräschhet (man förväntar sig nästan doft av melon eller grapefrukt när man ser flaskan) men å andra sidan kan nog dess luktfria egenskaper vara ett plus för många – skulle doften inte falla i smaken så skulle det i sig kunna vara ett störande hinder för användaren.

Avslutningsvis blir det så en fyra i betyg då den in alla fall på mig har gett synliga resultat. Att den inte kommer upp på en femma är mest på grund av osäkerheten kring huruvida den är så värst mycket bättre än sina billigare konkurrenter. Men däremot kan man vara säker på att ingredienserna är säkra och välgörande – och inte minst kända i sammanhanget som pålitliga och välfungerande – och det är också den typen av kvalitet man betalar för.

/TestPilot Glenn, 47 år

groomingbetyg4

Kommentera

