betyg 4

En oväntad favorit

Recension av CK One Shock for Him Edt

Jag är vanligtvis inte särskilt såld på Calvin Kleins ganska intetsägande dofter. Ofta är de dessutom riktade mot både kvinnor och män, ett koncept som sällan fungerar i praktiken. Det är helt enkelt svårt att pricka rätt på alla plan. En unisexparfym skall passa båda könen och dessutom helst också funka för olika åldrar vilket nästan alltid resulterar i en försiktig produkt som inte sticker ut eller överraskar.

Det är därför mycket trevligt att kunna konstatera att CK One Shock for Him Edt verkligen är för män och att man sannerligen inte sparat på överraskningarna som vilar i den svarta flaskan med tydlig punkattityd. Det är en ytterst potent blandning av sött och kryddigt som möter mig när jag något skeptisk första gången bryter förpackningen och håll i er nu. Shock for Him öppnar med något så oväntat som doften av energidryck. Japp, första intrycket är faktiskt energidryck med en hint lavendel. Mitt i allt detta söta bryter allsköns maskulina nyanser igenom. Kryddor som peppar, kardemumma och basilika vilar på en bas av amber, tobak och mysk. Att lyckas kombinera och tämja alla dessa individuellt starka och dominanta komponenter och få de att fungera som helhet kräver fingerspitzengefühl och jag blir verkligen tagen på sängen här. Jag trodde faktiskt inte att Calvin Klein hade ”det i sig” men ibland får man äta upp sina fördomar för denna parfym är verkligen något extra.

ck_one_shock_for_him_edt

Gillar du att sticka ut så är det här doften för dig. Flera gånger har både män och kvinnor frågat mig vad det är för spännande doft som kittlar deras luktsinne. När jag berättar att det är en Calvin Klein de känner så blir de lika överraskade som jag. Det blir full pott för doften men ett avdrag för den ohyggligt gräsliga flaskan är tyvärr oundvikligt.

groomingbetyg4plus

Kommentera

