betyg 3

Fixa cykelstyresmustaschen!

Recension av Clubman Moustache Wax.

Nu för tiden finns det mängder med olika mustaschvax ute på marknaden. Nya aktörer poppar upp hela tiden. Många av dem är små företag som tillverkar för hand. Det är inte längre speciellt svårt att hitta ett vax som passar just den egna mustaschen. För några år sedan var det dock lite knepigare. Clubman fanns till hands. Den har alltid funnits känns det som. Med anor så långt tillbaka som 1810 kan man utan att blinka hävda att det är en sann klassiker. Clubmans produkter återfinns i varenda amerikansk barbershop och drugstore och deras klassiska after shave kan ses som en motsvarighet till den svenska klassikern Aqua Vera. Varenda farfar och morfar hade den i sitt badrumsskåp.

I Clubmans breda produktlinje återfinns förutom mustaschvax även after shave, raklödder, hårspray, kroppspuder, duschtvål, schampo mm (det är tveksamt om dessa är tillgängliga i Sverige dock).

recension mustaschvax

Men nu ska vi prata om mustaschvax!

Först ut är det vita (eller ofärgade) vaxet. Vaxet kommer på metalltub och påminner till konsistensen om tandkräm. Det doftar milt av citrus och är aningen klibbigt. Innehållet är bivax, cocosolja mm. Mitt första intryck var att det var lite småsvårt att applicera jämnt i hela mustaschen. Den lilla kam som medföljer gjorde inte mycket nytta utan jag fick använda mig av en mer rejäl mustaschkam. Har man en lite tunnare mustasch duger den nog gott. Vaxet stelnar och blir segt relativt snabbt och man får vara lite försiktig så man inte rycker ut några strån. Väl på plats har den en mycket god hållfasthet. Ändarna på min Handlebar (”cykelstyresmustasch”, på svenska) var lätta att få till och de höll sig på plats nästan hela dagen utan att behöva formas om. Efter några dagar fick jag till snitsen och lärde mig hur mycket vax som krävdes. Jag tog alldeles för mycket första gångerna. Jag har ganska mörka strån och det jag inte gillade med det ofärgade vaxet var att den faktiskt gör mustaschen en aning grå-vit. Om man har mycket vax i ändarna så tenderar dessa att bli lite ljusare. Mustaschen kändes även en aning sträv men det ser jag inte som något särskilt minus.

Jag skulle i första hand rekommendera den ofärgade till ljusa, vita eller grå mustascher. Doften är ok. Ingen sensation men lagom frisk utan att bli jobbig.

Nu över till den bruna varianten. Egenskaperna såsom doft och hållfasthet är densamma som i den ofärgade. Här gäller det att vara försiktig så man inte får på kläderna då den har en mycket stark brun färg. Fingrarna blir rejält ”brun-smetiga” och man får tvätta med tvål och vatten efteråt. Den bruna färgen gör även mustaschen lite extra mörk och kan upplevas som lite onaturligt färgad om man ska vara petig. Det som är bra är dock att den lilla tendensen till att flagna, som den här typen av vax på tub brukar göra, inte alls märks av. Ska du krama någon finns risken att den kan färga av sig på kläder även om den stelnat. Jag hade kunnat önska en något ljusare brun färg.

recension mustaschvax

Överlag gillar jag Clubmans vax. Den har bra hållfasthet och är lätt att tvätta ur. Hållfastheten på ändarna var särskilt bra. Om man söker ett vax för riktig styling är detta ett bra val. Om man bara vill ha lite vax till vardags och få bort stråna från munnen skulle jag rekommendera en annan typ, tex Dr Dittmar.

Slutbetyget blir följande:

Hållfasthet: 4/5

Totalbetyg: 3

testpilotsrecension

Lämna en kommentar