betyg 1

Ah! Äntligen en helt ny typ av produkt!

Recension av Ole Henriksen Truth is in The Eyes

Sanningen sitter i blicken – så skulle man kunna översätta namnet. Ironiskt nog är det väl just sanningen om hur slitna vi känner oss som får oss att använda en ögonkräm för att se fräschare ut. Quite the opposite, med andra ord.

Truth is in the Eyes är en peelande kräm för ögonområdet. Du vet ju att du inte ska använda en scrub där, hyn är för ömtålig. Men du ska dock peela, tycker Ole Henriksen och kommer med en oljig produkt fylld med aha-syror som ska ta bort de döda hudcellerna.

Låter ju som en god idé som borde få mitt ögonområde att stråla av fräschör.

Men det här är faktiskt ytterligt tveksamt.

Ett företag som Ole Henriksen arbetar från utsidan in, dvs man börjar med en marknadsanalys och hittar en målgrupp och kreerar en produkt som man sen testar på målgruppen och faller det väl ut så släpper man den. Fördelen med en helt ny produktkategori är ju naturligtvis att det finns så mycket mer marknad att ta, om man har en bra revolutionerande produkt.

recension av ögonpeeling

Men just denna produkt som är rik på AHA-syror riskerar att irritera huden runt ögonen och det rejält. Jag använde den enligt instruktionen på produkten, dvs varje kväll och resultatet var allt annat än bra. Trötta ögon, sliten hud, fler rynkor och lätt rosa halvirriterad hud som säger ”SLUTA!!”. Istället för att gå till jobbet fräsch som en daggstänkt nyponros så kommer jag in med en liten lätt ”touch av after work kvällen innan”. Om jag däremot följer rådet på grooming.se att använda varannan kväll så blir det bättre. Morgonen efter applicering ser jag dock tröttare ut än normalt – och det kan ju inte vara meningen?

Dag 2 efter applicering så ser jag dock resultat. Då skimrar det lite extra, området är lite ljusare. Mission accomplished. Men är det bra? Jag är mycket tveksam. En produkt för 995:- som är dryg som tusan får anses prisvärd, men om den bara lyfter ditt utseende varannan dag och sänker det varannan dag så kan man ju matematiskt säga att skillnaden är plus/minus noll.

Det är nästan 10% AHA-syra i produkten enligt forskar-källor på nätet och utan att själv vara forskare i skönhetsprodukter så hade jag nog sänkt den volymen till något lägre nivåer om jag jobbat som R&D-chef hos Ole Henriksen.

Betyget? Jag kan inte ge den helt godkänt pga de negativa effekterna så det blir en etta. Det är faktiskt obegripligt att ett företag som Ole Henriksen släpper en så pass dåligt genomarbetad produkt.

Grooming kommenterar: Den här recensionen skrevs i våras. Vi skickade den vidare till vår leverantör för att få feedback, som i sin tur skickade den till Ole Henriksens huvudkontor. Vi har nu fått bekräftat att användningsinstruktionerna kommer att skrivas om på förpackningen med rådet att använda produkten varannan kväll första veckorna för att sedan trappa upp användningen.

Vi som återförsäljare av produkten tycker att det här är ett perfekt exempel på hur vi önskar att Testpiloterna ska fungera – ge bra och konstruktiv feedback inte bara till sina medkonsumenter utan även till tillverkarna. Och att tillverkarna i sin tur tar dessa åsikter på allvar. Stort tack till Cristofer för en ärlig och bra recension!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s