betyg 4

Grymt bra pomada

recension pomada oljebaserad

Recension av Reuzel Pink Pomade & Green Pomade.

Jag är lite sen på bollen och har inte testat så många oljebaserade pomador tidigare. För ca. 15 år sedan använde jag ett segt klet från Sweet Georgia Brown men då var mitt hår ganska kort och jag smetade bara in det med fingrarna utan att kamma. Det vart ingen succé direkt. De senaste åren har det uteslutande varit vattenlösliga varianter av olika slag men jag har tydligt noterat att de torkar ut håret ganska mycket.

Reuzel är för mig inget nytt märke. Jag har testat allt ifrån beard balm till aftershave från dem och jag tycker att det håller väldigt hög klass. För er som inte är bekanta med märket kan jag kort sammanfatta med att det är en Holländsk barbershop vid namn Schorem Barbershop som ligger bakom. Salongen har fått kultstatus och folk bokstavligen vallfärdas långväga ifrån för att få håret eller skägget fixat hos dem.

Så, nu till saken! Jag har testat två pomador, en med hård hållfasthet och en med medium hållfasthet. Den rosa är Heavy Hold och den gröna Medium Hold. Pomadan kommer i en plåtdosa med rosa respektive grön etikett tryckt direkt på burken. Som de övriga pomadorna från Reuzel så pryder en tjock gris locket. Pomadan har en vaxig konsistens liknande bivaxbaserade mustaschvax (för er som är bekanta med det.) Den är ganska lätt att få ur burken men kräver en del uppvärmning och fördelning i handflatorna innan applicering. Den rosa pomadan som ni förstår lite tjockare och segare än den gröna.

recension pomada clubman pinaud

Det går lätt att applicera pomadan i håret och jag blev överraskad av hur lätt den var att kamma in. Stylingen går enormt mycket lättare än med vattenbaserad pomada. Jag fick till en bra pompadour-liknande frisyr utan några som helst problem. Båda pomadorna ger en väldigt fin glans utan att se plastiga ut. Skillnaden dem emellan är som sagt hållfastheten. Om man har lite tunnare hår eller lättare styling passar den gröna bäst.

recension pomada oljebaserad

Nu över till dofterna! Den rosa har en blommig och söt doft med inslag av vanilj. Den gröna har en snarlik doft men med lite syrligare och friskare karaktär.

Båda går ganska lätt att få ur håret men de kräver nån extra shamponering eller två om man vill få ur det helt och hållet. Jag brukar ta i några droppar babyolja i håret innan tvätten. Den löser upp väldigt bra och gör det lite enklare att tvätta ur.

Slutsatsen blir att Reuzel gör grymt bra pomada och jag kommer att fortsätta använda dessa i framtiden tills jag hittar nya favoriter.

Pink Pomade:

testpilotsrecension

Green Pomade:

testpilotsrecension

Kommentera

