betyg 4

Den doftar fantastiskt!

Recension av Salty Beards Beard Oil The West Coast Surfer.

Nu har det kommit en ny svensk skäggolja igen! Har vi inte så vi klarar oss nu? Hur stor skillnad kan det vara på alla dessa oljor egentligen? Salty Beards är ett ekologiskt märke och innehåller arganolja, jojobaolja samt diverse andra vegetabiliska oljor. Salty Beard’s skäggoljor är framtagna i samarbete med barberaren Per-Anders Rolofsson (aka Senor Habanero). Mer information än så kunde jag inte hitta om dessa. Efter att ha Googlat lite upptäcker jag att det finns andra skäggprodukter med samma namn, tillverkade på andra sidan Atlanten. Det är dock bara en tillfällighet verkar det som.

recension skäggolja

Nu när vår och sommar är i antågande – i alla fall om man kollar i kalendern – så valde jag ut West Coast Surfer som kandidat att ha i mustaschen. Jag tyckte det passade med sommar och sol. Enligt doftbeskrivningen ska den dofta citrus, kokos, vanilj och kåda. I min näsa har den helt klart tydliga friska inslag av allt detta men ingredienserna tillsammans ger doften mig en stark känsla av salta vågor, hav och stränder. Den påminner ganska mycket om både Capt. Fawcetts Million Dollar Beard Oil och Driftwood från The Bearded Man Co. Båda dessa är stora favoriter hos mig så det var en glad överraskning.

Flaskan har en i mitt tycker enormt snygg etikett. Flaskan är på 30 ml och tyvärr försedd med droppare i stället för pipett eller pump.

recension skäggolja

Jag brukar massera in några droppar olja i mustaschen efter tvätt när stråna fortfarande är lite fuktiga och sedan föna tillsammans med en borste. I värmen från fönen fullkomligt exploderar doften ut i full blom. Den doftar fantastiskt! Efter denna stylingprocedur tar jag i ett par droppar till för att få lite glans och extra skydd.

Oljan går in relativt snabbt och beter sig ungefär som de flesta andra oljor. Inget märkvärdigt och enastående alltså. Den gör det den ska som jag brukar säga.

Summerings av ris och ros så blir det en stark 4:a i betyg. Som svar på min inledande fråga om vi behöver fler skäggoljor så blir mitt svar Ja! Salty Beards verkar ha flera spännande dofter i sitt sortiment och jag ser fram emot att testa dem alla så snart jag kan.

betyg 4,5

Kommentera

