betyg 3

Överraskande oljor

noberu skäggolja testpiloterna

Recension av Noberu Beard Oil Feather & Heavy.

Då var det dags för mig att testa lite produkter från Noberu Of Sweden. Noberu lanserade sina produkter för ett drygt år sedan. De kom ut med sina produkter som var väldigt stilrena i designen som riktade sig till vardagsgentlemannen. Jag bekantade mig med deras produkter ungefär kring deras lansering, då många personer i min omgivning, bekanta som vänner, blev någon form av ambassadör till Noberu. Då var det mycket snack kring mig om just Noberu, vänner som rekommenderade då deras oljor, balmer och vax. Ungefär 3 kvartal har passerat sedan dess och nu är det dags för mig att snickra ihop en recension på deras produkter.

noberu skäggolja testpiloterna

Jag har under en längre period testat Noberus skäggoljor. De har 2 olika dofter: Sandalwood och Amber/Lime, samt 2 olika typer av oljor, Feather och Heavy. Jag testade kombinationen Feather Beard Oil i doften Amber/Lime och Heavy Beard Oil i doften Sandalwood.

Först ut vill jag nämna att Noberus oljor är väldigt prisvärda och ligger bra till i pris, även om det kanske inte upplevs så direkt. Oljorna kommer i en plastbehållare på 60 ml med en stor pump samt stilren design. Dock är det nämnvärt att kvalitén på etiketterna inte är något vidare bra, då texten/loggan försvinner med ett litet skrap av valfritt föremål. När det gäller själva behållaren så föredrar jag behållare i glas, men i det här fallet så funkar Noberus behållare, det passar helt enkelt bra inne i badrumsskåpet. 279:- ligger priset på oljorna, det blir alltså 139:- för 30 ml, vilket inte är så mycket; men det som ”lurar” beskådaren är den stora och klumpiga pumpen som tillhör en tvålflaska. Pumpen gör så att flaskan ser mindre ut, då får man känslan av att man får mindre för pengarna. Dock är det väldigt smidigt med pumpen, då jag efter andra försöket alltid fick rätt mängd olja.

noberu skäggolja testpiloterna

Feather Beard Oil är oljan som har tunn viskositet, som enligt mig är en bra ”sommarolja” som ej känns tungt eller kladdigt att ha i skägget, men som inte direkt lämpar sig för de kalla vinterdagarna. Den absorberas snabbt av skägget och behåller sin effekt dagen ut. Denna olja innehåller ej de ”vanliga & populära” oljorna som vanligtvis hittas i skäggoljor, detta kan vara bra då de gör något nytt, men oljor som argan, jojoba etc. är bevisade för att vara bra, men å andra sidan så är nog avsaknaden av dessa ingredienser som ger denna olja sin tunna viskositet.

Heavy Beard Oil utmärker sig med sin väldigt tjocka viskositet, den lämpar sig för de allra kallaste vinterdagarna. Med denna olja känns skägget mjukt och skönt även en kall vinterdag. Oljan gör sitt och håller emot kylan hela dagen. Jämfört med Feather Oil så innehåller denna olja de mer ”vanliga” oljorna som argan och jojoba, vilket i mitt tycke är ett plus. Jag upplever att jag endast kan använda Heavy oljan under vintern, då det annars skulle kännas för kladdigt och obekvämt i skägget.

De 2 olika dofterna lät spännande på förhand, men tyvärr var det ingenting för mig. Amber/Lime doften påminde mig om Niveas hudkräm samt solkräm, vilket inte tilltalar mig alls. Sandalwood doften är en mörk doft som påminner mig om Beard Monkeys Sweet Tobacco. Dessa dofter känns för mörka och mustiga för min smak.

I överlag tycker jag att Noberu är ett intressant märke som är värt att följa framöver, men som behöver mer erfarenhet och vidareutveckling av sina produkter. Oljorna är bra och prisvärda oljor som är värt att testa, men det finns bättre oljor i marknaden.

Feather Beard Oil känns mer användbar jämfört med Heavy Beard Oil, därav så ger jag Feather Beard Oil en stark trea medan Heavy Beard Oil får en svag trea från mig.

testpilotsrecension

Kommentera

