betyg 3

Helt OK rakkräm som gör sitt jobb

recension rakkräm noberu of swedenRecension av Nõberu of Sweden Shaving Cream.

Nõberu of Sweden seglade för en tid sedan upp som en ståtlig svensk aktör på det stormiga hav av manliga groomingprodukter som idag finns på marknaden. Det är kul med ett svenskt märke som satsar på lite lyxigare produkter som alternativ till det bleka utbud som finns i butikshyllorna på lokala matbutiken. Det är skäggoljor, mustaschvax, schampo för huvud och haka, rakhyvlar mm som återfinns i produktkatalogen.

Jag har i min ägo haft två av deras rakkrämer sedan en tid tillbaka och de är dem jag ska skriva om nu. Sandalwood och Amber-Lime. På den svenska marknaden och bland det utbud som återfinns i närområdet (Gillettes raklödder på burk tex.) har det inte varit någon större konkurrens. Nõberu spöar dem lätt! Men nu lever vi i en värld som krymper allt mera och har tillgång till rakprodukter från jordens alla hörn. De är bara ett par musklick bort. Klassiska märken från Italien, Turkiet och England kan beställas billigt och enkelt över nätet. Till och med handtillverkade sk. ”artisan-tvålar” från USA finns tillgängliga enkelt och relativt billigt på nätet. Hur står sig Nõberu of Sweden bland allt detta?

recension rakkräm noberu

Krämen kommer i en stilig liten dosa i plåt på 100 ml. Dosan pryds av en stilren etikett som inte skäms för sig i badrumsskåpet men är kanske lite småtråkig i mina ögon.

Sandalwood doftar precis som förväntat och lite till. Helt klart en av de godare sandalwood jag testat. Amber-Lime är fräsch och mild. Just doften av lime är inte så påtaglig utan den doftar mer som en fin hudkräm. Inget revolutionerande direkt. Helt OK i min näsa.

Jag hade lite svårt att få till ett tjockt lödder. Det kan bero på att vattnet där jag bor är sk. ”hårt vatten” med mycket mineraler och kalk. Vattnet här på Öland jämfört med tex Stockholm beter sig väldigt olika i kombination med tvålar, schampo och dylikt. Jag har en vän nere i Blekinges skärgård som också hade lite svårt att få till ett bra lödder. Ett lödder blir det i alla fall och det funkar att raka sig med. Vissa tvålar och krämer lämnar efter sig en glättig hinna som tillåter några extra drag med hyveln eller kniven men så var tyvärr inte fallet med Nõberu. Jag upplevde krämen som ganska basic. Den gör sitt jobb men tillför inget nytt under solen.

recension rakkräm noberu

Rakkrämen är glycerinbaserad som ska hjälpa till med lödningen och krämen sägs vara ”fullproppad med vårdande egenskaper”. Exakt vad dessa är vet jag inte men jag hade ingen märkbar irritation efteråt som kan uppstå med med vissa andra märken.

Summan av kardemumman blir att Nõberu är en helt OK rakkräm som gör sitt jobb, har en fin doft. Med tanke på priset, hur pass dryg den är, doften samt känslan så står den sig tyvärr inte så enormt bra mot andra internationella konkurrenter. Jag önskar lite bättre ”performance” och lite mer spännande dofter. Slutbetyget blir dock godkänt.

groomingbetyg3minus

Kommentera

