betyg 4

Om solvärmda kvällar vid oceaner funnits som eau de toilette

 

Ah…doften av färsk citrus…av havssalt, grillade grönsaker och av solbadad tång. Kan du känna den? Själv förstod jag inte riktigt det uppenbara, precis som att alla andra hade förstått för länge sedan men inte jag… och ändå så brukar ju intuitionen stämma (tror nämligen på en manlig sådan)… Hur kunde jag ha missat nu?

recension parfym

Vid Medelhavets klippiga stränder, några mil ifrån Sicilien, finns det inte bara lokalt odlade clementiner, vilda aloe vera växter och en och annan kaktus… Inte heller bara vävarfåglar eller falkar som vakar i havsvindarnas ljumma bris. Här på ön Gozo (Malta) finns både inspiration, blå himmel och ingredienser nog att tillverka ett doftprov som sätter sig också på ett parfymhus karta… av noter som svartpeppar, ingefära och mynta… Jag bär med mig intrycken när Dolce & Gabbanas ”light blue” Discover Volcano nalkas, när den får dröja sig kvar och lämnar en lite syrlig ton. Inte så märkligt så här i efterhand, att jag drabbats av sådan nostalgi. Inspirationen till parfymen hämtades tydligen ifrån vulkaniska öar inte långt ifrån Sicilien, där citrus och havsklimat fått bli en avgörande influens. En lätt doft med några saltare stänk i, ungefär som den där semestern du just nu skulle vilja vakna upp till. Fram tills nästa sommartripp så passar Discover Volcano fint att tonsätta utgång eller fest med, det uppenbara känns igen (mer eller mindre) och likaså noter som cypress, ambra och cederträ.

Lagom men ändå inte.

testpilotsrecension

Kommentera

