betyg 3

Inget att hålla i när åskan går

layrite

Recension av Layrite Natural Matte Cream

I somras hade jag min första Layrite-upplevelse och det var ett möte som resulterade i idel lovord. Jag fullkomligt älskade den vaniljdoftande pomadan som levererade stabilitet utan att tynga ner håret och samtidigt var nästan löjligt enkel att skölja ur. Nu har jag haft möjligheten att testa nästa produkt från jänkarna och jag skall inte säga att jag är besviken, jag är helt enkelt bara mindre begeistradLayrite Natural Matte Cream är ett vattenbaserat hårvax med medium stadga och matt finish och premissen är precis som tidigare, det skall gå att skölja ur med enbart vatten och det skall dofta vanilj. Så långt är det check i boxen men det finns viss problematik här som jag har svårt att ha överseende med. Man skall givetvis inte jämföra äpplen och päron, det är känt sedan gammalt och jag förstår naturligtvis att det är stor skillnad på en pomada och ett vax så jag ämnar inte ställa de båda produkterna mot varandra, däremot den totala upplevelsen.

Det största problemet jag har med Layrite Natural Matte Cream är konsistensen. Det är som en märklig blandning mellan kvarg och hudlotion och det gör vaxet rejält svårarbetat. Nu har Layrite smugit in ”cream” i produktnamnet så att det skulle vara krämigt trodde jag på förhand men jämfört med annan ”lätt vax” jag testat genom åren tar det här nog priset ändå. Det ger inte heller den stadga jag förväntar mig av en ”medium-produkt.” Nu kommer skaparna från Kalifornien och kan njuta av solsken och en varm bris tio månader om året men försök att gå ut med nyfriserad skalle i Göteborg mellan oktober och februari. Är det inte snöstorm så är det pissregn. Oavsett konsistens så kan man i alla fall vara helt säker på att det blåser en nordanvind som få stylingprodukter står emot och Layrite Natural Matte Cream är chanslös. Det räckte att öppna ytterdörren så var det kört. Jag testade tre gånger till innan jag till slut insåg att det inte var någon idé att utmana Kung Bore längre och flyttade testområdet inomhus istället.

layrite-test

 

Däremot gillar jag finishen skarpt och möjligheten att restyla på ett enkelt sätt. Det är bara att blöta ner händerna och köra. Och vaniljen givetvis. Det är verkligen en ljuvlig balans Layrite har hittat här. Det är sött men det blir aldrig godisaktigt om jag uttrycker mig så. Dessutom får man en vansinnigt vacker burk som med stolthet pryder var mans badrum.

Jag gissar att om jag hade fått testköra Layrite Natural Matte Cream under andra omständigheter, säg på Bora Bora eller åtminstone under juli-augusti så hade upplevelsen varit annorlunda. Det är väl en sommarprodukt helt enkelt, och det är inget fel på det. Efter den katastrofala testkörningen har jag som sagt mest använt den inomhus och ständigt fått beröm för dess doft så nog är det en trevlig produkt, det gäller bara att välja rätt tillfälle och framför allt att ha alternativ att välja på när det blåser upp till storm.

testpilotsrecension

 

Kommentera

