Övrigt

Arko, när du tröttnat på Svenssonrakning

Recension av Arko Soap Stick

Okej, jag måste erkänna en sak. Innan den suspekt doftande lådan damp ner som ett välkommet avbrott i den ordinära vardagen i det Lindmanska residentet hade jag faktiskt ingen aning om vad Arko Soap Stick var. Detta är ytterst pinsamt då det uppenbarligen rör sig om en riktig klassiker i skäggkretsarna och gudarna skall veta att jag har haft en hel del med skägg att göra sedan jag började testa manlig hudvård.

unnamed-3

Första intrycket var som sagt var doften. Det luktade äldre herre om hela kartongen och då menar jag alltså HELA kartongen, som i förpackningsemballaget. Det låg någon form av nostalgi i luften. En svunnen tid då barberare bar hög hatt och kravatt. Jag letade i panik efter en lämplig avstjälpningsplats där denna doftbomb kunde vistas utan att ”smitta av sig.” Badrumsskåpet var uteslutet men jag hittade till sist en plats där min Arko Soap Stick kunde ligga och frodas i lugn och ro. Allt gott.

Utseendemässigt är det också nostalgiskt så det förslår. Det är färger i kubik och en rockabillysnubbe med backslick och vit tandrad pryder det illröda papperet rakstickan är inlindad i. Hade det suttit en stubin högst upp hade man lätt kunnat lura i någon intet ont anande polare att det var en fet fyrverkeripjäs jag lagt vantarna på. Arko Soap Stick smäller dock minst lika högt.

Arko-shaving-soap-stick-from-Turkey

Jag bestämde mig för att göra testet på ett korrekt vis. Med rakkniv och svinborste. Samtliga produkter från the Bluebeards Revenge. Med en handduk på axeln och en brinnande entusiasm värdig en somellier på stans bästa bord brann jag för uppgiften och skred till verket.

Steg 1: Rengöring
Här använde jag först en effektiv scrub för att avlägsna eventuella avlagringar och annat trist man helst slipper. Jack Black Face Buff Energizing Scrub gjorde jobbet galant, som vanligt. Direkt efter tvättade jag ansiktet med min personliga favorit, Murad Clarifying Cleanser.

Steg 2: Applicering
Efter att ha avlägnsat papperet gned jag helt enkelt Arko Soap Stick över skäggväxten. Rejält, länge och väl. Ingen jätteskön känsla men helt klart överkomlig. Sedan tidigare hade jag förberett en skål med varmt vatten där jag doppade rakborsten. Med runda rörelser arbetade jag upp ett härligt skum som låg helt perfekt.

Steg 3: Rakning
Med en ny rakkniv drog jag långa bestämda drag längs med skäggväxten och efter sisådär en kvart var jag klar och snacka om renrakat. Ett litet skärsår ådrog jag mig men det löste jag snabbt och enkelt med The Legends London Alum Matchsticks.

Steg 4: Eftervård
Ingen rakning utan återfuktning och här gjorde som alltid marknadens mest prisvärda after shave Bulldog Original After Shave Balm underverk.

unnamed-2

Sammanfattningsvis kan man säga att Arko Soap Stick är ett givet köp för den som är sugen på att testa en klassisk rakning old school style. Pallar man inte med jobbet som krävs så går det givetvis bra att köra hyvel men då går man ju miste om allt det roliga och den skräckblandade förtjusningen i att hålla en vass knivsegg mot halsen.

bäst i test

Kommentera

