betyg 4

Gammal kärlek rostar aldrig, eller?

Recension av Van Gils Basic Instinct

Det är svårt att tro att Van Gils Basic Instinct nästan har femton år på nacken. 2002 slog den ner som en bomb i butikerna och sålde som smör i solsken. Jag vet, jag köpte nämligen själv den här i flera omgångar och tänkte att nu är det klart, det här är doften jag kommer att ha för evigt. Det är slutletat nu. ”Ung” och naiv var man väl då för precis som med de flesta parfymer så tröttnar man efter tag och börjar jaga en ny signaturdoft. Men Van Gils var med mig länge, det skall den i alla fall ha.

Den senaste månaden har jag vandrat ner längs ”memory lane” och återupplevt känslan jag hade då och även om mycket har förändrats så håller Van Gils Basic Instinct oväntat bra även 2015.

Generate.ashx

Den har en mastig fräsch toppnot med idel sköna inslag, mandarin, bergamott, melon, ananas, gurka och lavendel. I hjärtat vilar en floral allians av apelsinblomma, jasmin och viol och alltihop vilar på en stabil bas av maskulina toner, rom, trä, amber, mysk, patchouli och vetiver.

Van Gils Basic Instinct kommer i en rätt intetsägande förpackning bestående av en kartong med en tämligen horribel färgsättning och en genomskinlig glasflaska med logon som dominerande inslag. Trist flaska, desto roligare innehåll är väl en bra sammanfattning för det här är en tidlös doft som vem som helst kan bära upp. Den är inte utmanande, inte vågad eller originell på något sätt. Den är bara angenäm och gångbar och ibland räcker det gott och väl.

groomingbetyg4minus

Kommentera

