betyg 4

Superbra prova-på shavette

recensioner bluebeards revenge rakprodukter

Denna vecka recenserar Palle rakvård från The Bluebeards Revenge. Först ut är Cut Throat Shavette.

Jag har använt shavette som rakverktyg i ett par år. Det började med att gick en kurs hos Barber Big T (Royal Barbershop i Sthlm) för att lära mig grunderna, vilket jag kan rekommendera att man gör om man har möjligheten annars finns bra instruktionsfilmer på YouTube. Shavetter kommer i olika utföranden och då givetvis olika kvaliteter. Jag har mest använt en från märket Feather som kostade runt 1 500 kr och den har tjänat mig väl. Nu fick jag möjligheten att prova en som kostar under 200 kr och undrade givetvis om det kunde va något att ha.

Mitt första råd när det gäller att raka sig med shavett är att ta sig tid både till förberedelser men även själva rakningen. Det tar lite längre tid än med en hyvel, framför allt för att du behöver ta det lugnt för att slippa sår. Att värma upp området som skall rakas är a och o och använder jag en scrub samtidigt som jag rengör brukar resultatet bli ännu bättre.

Sedan är en rakolja ett måste enligt mig, ett par droppar masseras in och sedan vispas ett krämigt lödder upp av rakkrämen, jag rekommenderar en borste av hög kvalitet för aplicering av löddret.

the bluebeards revenge shavette

Hur man håller en shavette är viktigt så den vilar stadigt i handen, här är vikten av stor vikt, med den andra handen sträcker man lätt ut huden där man skall raka och låter sedan bladet göra jobbet utan för stort tryck av shavetten mot huden. Personligen tycker jag att den är lite för lätt i skaftet mot min andra men den är ligger ändå rätt bra i handen och jag får till ett riktigt bra rakresultat. Jag har redan min favorit men med tanke på pris så är den här superbra som en första “prova-på” shavett vilket ger den en fyra i betyg.

testpilotsrecension

Kommentera

