betyg 1

Väldoftande skäggoljor

Recension av The Bearded Man Company Beard Oil

Nya fräscha skäggoljor från The Bearded Man Company finns nu i Groomings ordinarie sortiment och jag fick i uppdrag att recensera några av dofterna! Det verkar vara ett riktigt sjysst företag som på allvar försöker slå sig in på den ännu ganska dolda skäggvårdsmarknaden, och då med inte mindre än 23 olika dofter!

Till att börja med så kan jag säga några ord kring oljans kvalitéer och egenskaper, som torde gälla alla skäggoljor från The Bearded Man Company. Jag upplever att oljorna har en bra konsistens, de är lätta att applicera i skägget och gör det som förväntas av dem helt enkelt. De mjukar upp skägget och återfuktar huden under. Så inga otrevliga överraskningar på fronten, men däremot så ligger priset på ungefär 250 kronor för 30 ml vilket är ungefär en hundralapp dyrare än övriga liknande produkter med samma volym. Men de erbjuder även mindre flaska på 10 ml för dryga hundringen, vilket är ungefär i stil med exempelvis Mr Nattys oljor.

skäggolja recension

Nag Champa – Ett märkligt namn på en doft, som tyvärr luktar lite märkligt med. Jag tycker att den luktar gammaldags, med inslag av blommor. I mitt skägg gör den sig inget vidare alls.

Jag ger doften 1 av 5.

groomingbetyg1

Spanish Orange – Häftigt namn som antyder att den luktar apelsin, vilket den också gör. Men inte så mycket som jag trodde. Doften genomsyras såklart av apelsin, men det är en väldigt svag ton av apelsin och egentligen inget mer. En liten besvikelse faktiskt.

Jag ger doften 2 av 5.

testpilotsrecension

Cedarwood – Inga större överraskningar när det gäller denna doft. En stark doft av gammalt trä och kåda. De har verkligen lyckats fånga doften av röd ceder och på ett bra sätt. Överlag en sjysst maskulin doft som fungerar bra.

Jag ger doften 3 av 5.

groomingbetyg3

Oak Moss – Trevlig doft som överraskar positivt på mig. Doftar lite likt ”Old Spice” som är en klassisk maskulin tidlös doft i kombination med ett stänk av skog och trä. Sjysst maskulin doft som gör sig bra i skägget.

Jag ger doften 3 av 5.

groomingbetyg3

Fresh Cut Grass – Enligt namnet så ska oljan dofta av fräscht nyklippt gräs och tanken så långt är väl god. Men dessvärre så är doften riktigt usel. Den tar över totalt och luktar otroligt märkligt och illa, och är således tyvärr inget jag kan rekommendera.

Jag ger doften 0 av 5.

 

Mahogany – En klassisk träig doft med inslag av citrus som gör sig alldeles utmärkt i skägget. Känns lite enkel och säker, men är trots det en riktigt trevlig att massera in i skägget och doften håller länge.

Jag ger doften 3 av 5.

groomingbetyg3

Kommentera

