betyg 2

Anti-Dandruff

Recension av Recipe for Men mjällprodukter

Så finner vi i Recipe for Men’s sortiment ett mjällschampo – Recipe for Men Anti-Dandruff Shampoo – som ska motverka eller förebygga mjäll och irriterad hårbotten samt även ha en kylande och lugnande effekt. Först ska tilläggas att jag knappast kan ge en fullt rättvis bedömning då jag personligen inte lider av mjäll och aldrig har gjort det. Däremot kan jag periodvis lida av irriterad hårbotten, ofta som ett resultat av diverse färgningsprodukter och alltför ymnigt användande av exempelvis hårspray och hårvax. Därför kan jag då och då drabbas av klåda i hårbottnen som visserligen är övergående men kan vara nog så irriterande.

I schampot finns bland annat Piroctone Olamine som motverkar den svamp som orsakar mjäll medan pepparmyntsoljan ska lindra klåda och tillföra svalka. Mentolen i oljan lär även stimulera blodcirkulationen (vilket är bra för de som lider av håravfall, ett problem som i vissa fall kan dämpas genom att blodflödet och cirkulationen förbättras).

En viktig poäng är att man med cirkulära rörelser lugnt och fint masserar in det och låter det verka i ett par minuter innan man sköljer av det noga med ljummet vatten. Och det gäller all form av schampon och balsam för övrigt; ofta gör vi fel när vi alltför hårdhänt skrubbar in produkterna i håret, något som skadar håret på sikt. Var uppmärksam på hur frisören gör när han/hon masserar in i håret: varsamt och med lugna cirkulära rörelser med fingertopparna. Och det är just massagen med de cirkulära rörelserna som främjar cirkulationen i hårbottnen, och som är betydelsefull för ett fylligt välmående hår.

Eftersom jag som sagt inte lider av mjäll kan jag inte avgöra hur effektiv produkten är i det avseendet, men nog tycker jag att håret får en förbättrad glans och lyster. Eftersom mitt hår är av mycket torr och skör kvalitet så är det nog den mest påtagliga effekten jag får efter användandet.

recipe_for_men_anti-dandruff

Som ett komplement eller tillägg kan man också använda Recipe for Men Anti-Dandruff Cooling Tonic, ett sorts hårvatten med ungefär samma innehåll och påstådd verkan som schampot, men innehåller även tea tree-olja och calendua med anti-inflammatoriska egenskaper samt solrosolja som är allmänt vårdande för håret och ger glans. Flaskan har en lång pip som är användbar ifall man har tjockt hår och vill nå ner till hårbottnen. Man applicerar således tonicen i hårbottnen i rent hår (Obs! Det krävs väldigt lite så överdriv inte!) och masserar in den försiktigt. Viktigt är att man inte sköljer ur den utan låter den sitta i.

Om den motverkar mjäll eller irriterad hårbotten ska jag låta vara osagt; jag har tidigare provat ett par liknande produkter från Apoteket när mina problem med kliande, irriterad hårbotten var som värst men tyckte aldrig att det hjälpte tillfredsställande. Samma känsla får jag med Recipe for men’s produkter i denna kategori. Däremot – och det gäller särskilt tonicen – så stämmer det verkligen att det uppstår en kylande, svalkande känsla som en är rejält märkbar och den ger åtminstone en lugnande effekt. Men vid de tillfällen jag har haft klåda så märker jag ingen nämndvärd skillnad – kanske blir effekten större om man verkligen har konkreta problem med mjäll. Så ett frågetecken där.

Anti-Dandruff Cooling Tonic är dessutom extremt rinnig och är knappast något som känns roligt att gå omkring med i håret, då det blir hårt och strävt och ser fett ut när det torkar. Styling av håret blir svårt efter att man applicerat produkten så jag rekommenderar att man istället tar i det på kvällen hemma och låter det vara i under natten.

Och sedan har vi ju den lite tråkiga kliniska design; den känns något sjukhusinspirerad och pryder inte direkt badrummet – dofterna från produkterna känns också väl antiseptiska och läkemedelsaktiga, men det kan man kanske stå ut med om de verkar tillfredsställande och fyller sin funktion.

Återigen, svåra produkter att bedöma när man kanske inte tillhör målgruppen med de mest extrema problemen i den här vägen, men allt sammantaget kan väl en två i betyg kännas rimligt.

/TestPilot Glenn, 47 år

groomingbetyg2

Kommentera

