betyg 4

Påfallande välgörande

Recension av Peter Thomas Roth Anti-Aging Cleansing Gel

Så var det dags för Peter Thomas Roth igen, ett av mina favoritmärken när det gäller hudvård och anti-ageprodukter. Den här gången ligger hans Anti-Aging Cleansing Gel i fokus för granskning och den är vad den är – en skön och lättarbetad rengöringsgel. Som vanligt när det gäller PTR andas alltsammans kvalitet och lite lyx ut i fingerspetsarna.

Mitt problem med den här typen av produkter är väl att jag startat för sent med dem. Vid 48 års ålder så uteblir ofta de där märkbara resultatet av föryngrad hy som oftast är produkternas syfte; man ska definitivt starta med dem tidigare om det är det man är ute efter. Vill jag ha en mer dramatisk effekt så är (har jag lärt mig vis av erfarenhet) anti-agekrämer och rengöring inte nog, utan när det gått så långt (och man som mig har misskött sin hy alltför långt upp i åldern) är det – i ärlighetens namn – bara IPL och skönhetsoperationer som funkar, alltså behandlingar som går avsevärt djupare än skönhetsprodukter.

Dock ska man aldrig underskatta värdet av att ändå försöka förebygga fortsatt degeneration av huden, vilket är lika viktigt i min ålder. Det är aldrig för sent och man kan åtminstone förhindra att det blir värre. Och det känner man även med den här rengöringsgelen. Jag kanske inte ser några märkbara resultat rent utseendemässigt (det tåget har gått!) men jag känner att den är välgörande – dess funktion blir för mig snarare att förhindra eller försena ytterligare “förfall”.

peter thomas roth_anti-aging_cleansing_gel

Doften är mycket trevlig, inte för stark men samtidigt fräsch och naturligt fruktig. Någon skrev att den påminner om apelsin men det anser inte jag utan snarare doftar den i mitt tycke aprikos. Huden blir inte fet av den men den verkar heller inte uttorka eller irritera känslig hud, och det är det som är bra med Peter Thomas Roth Anti-Aging Cleansing Gel. Känslan är som att ge sin hud en spaupplevelse. Har man fet eller normal hy kan man använda den en eller två gånger dagligen men har man som mig lite känslig irriterad ansiktshud så rekommenderas ett par-tre gånger i veckan och det har funkat fint.

Annars funkar det som vanligt: ta några droppar på fingertopparna och massera försiktigt in på fuktig hy. Låt sitta en stund och skölj sedan av. Avsluta med en fuktkräm.

Jag utgår som sagt från att en yngre person i 30-årsåldern får ut mer av den synliga effekten, men jag tycker ändå att dess välgörande egenskaper är påfallande när man använder den och det är den känslan jag kan gå på, att jag gör min hud en tjänst. På grund av det och för att den är både dryg och hyfsad i pris samt har en trevlig doft, så får den en svag fyra i betyg (jag har trots allt provat Peter Thomas Roth-produkter som har gett mer synliga resultat än denna). En trevlig produkt.

/TestPilot Glenn, 47 år

groomingbetyg4minus

Kommentera

