betyg 5

En på miljonen

Recension av Paco Rabanne 1 Million Intense Edt

Det känns som igår men det är faktiskt hela fem år sedan monsterhiten 1 Million släpptes av Paco Rabanne. Tre stora namn dolde sig bakom doften, Christophe Raynaud, Olivier Pescheux och Michel Girard och tillsammans skapade de historia. Jag föll handlöst och förälskade mig i den söta, eleganta doftsenationen i lyxförpackning. Problemet var bara att jag inte var ensam. Var man än gick så låg den i luften och det var sällan jag kunde gå in i ett rum och känna att jag var den enda där. Detta faktum förtog dock inte storheten i kompositionen som var närmast perfekt.

Nu har det kommit en uppdatering av succén och “the million dollar question” är givetvis, håller den fortfarande eller var originalet den enda sanna kärleken?

Guldtackan är intakt och numera ger den blandade känslor. Visst, designen skall förmedla både exklusivitet och extravagans men lite vuxnare, lite mer medveten kan jag inte låta bli att tycka att det känns lite tacky med en fejkad guldklimp men när de första strålarna träffar mig är allt glömt och förlåtet. Allt kommer tillbaka och alla vackra minnen talar åter till mig. Paco Rabanne 1 Million Intense Edt är allt originalet var och lite till.

Inte mycket har förändrats och doften är i princip densamma men några små nödvändiga förändringar har skett och doften är nu lite mer intensiv, lite mer sofistikerad och faktiskt lite mer vågad än tidigare. Om jag skulle ge mig på att identifiera skillnaderna så skulle jag vilja säga att 1 Million Intense är varmare, något mer kryddig och mer mogen överlag. Om originalet attraherade kidsen så säger jag att denna bör kunna finna sin plats bland en mer mogen publik. Där originalet var en ung och vacker rebell är Intense en äldre och mer erfaren bror som sett världen förändras och förändrats med den.

paco_rabanne_1_million_intense_edt_2

Med sitt djup och sin intensitet har vi här i första hand en kvällsdoft men om man är rejält försiktig med doseringen så tycker jag nog att den fungerar lika väl på dagen och har inte haft några som helst problem att matcha med både kostym på jobbet och t-shirt och shorts under ljumma sommarkvällar i augusti. Lägg där till att den kan ståta med hela åtta timmars hållbarhet och jag är givetvis helsåld.

Om jag var tvungen att välja. Om jag bara fick ha en enda doft i mitt badrumsskåp anno 2013 då skulle jag välja dig Paco Rabanne 1 Million Intense, för mig är du en på miljonen.

groomingbetyg5

Kommentera

