betyg 4

Svart är det nya svarta

Recension av Lacoste Eau De Lacoste L.12.12 Noir Edt

Likt en mjuk eftermiddagsbris öppnar Lacostes nya doft Noir med diskreta inslag av vattenmelon, lavendel och basilika. Den mjuka aromen dröjer sig kvar ungefär lika länge som en solnedgång innan den övergår i en varm chokladaktig doft. Patchoulin ligger där i bakgrunden men märks knappt innan det är dags för den stora finalen, en söt historia som aldrig blir sliskig. Eau De Lacoste L.12.12 Noir Edt är en rikt nyanserad, smart och sofistikerad doft perfekt för varma kvällar i shorts och linneskjorta gärna då ackompanjerad av en storslagen vy över havet.

Lacoste Noir innehåller någonting som kallas Cyclodextrin. Det låter mer som en medicin än en ingrediens i en parfym men det är tydligen en ny patenterad teknologi, en sockerbaserad molekyl som gör att doften kan fortsätta vara intensiv under en längre period, även genom svett. Jag är något tveksam till detta påstående då jag inte kände någon större skillnad från andra dofter. Den håller ungefär tre timmar på mig vilket är okej men verkligen inte spektakulärt och efter en timme på gymmet så kan jag väl inte säga att jag tyckte att doften var särskilt resistent mot hårt jobb heller. Möjligen är den ändå mer intensiv under en längre period men förmodligen rör det sig om så små skillnader att de är svåra att upptäcka utanför ett laboratorium och jag hade hellre tagit en längre hållbarhet om jag fick välja.

lacoste_eau_de_lacoste_l_12_12_noir_banner

Precis som resten av dofterna i serien som lanserades år 2011 så är flaskan sobert klassisk och med den berömda krokodilen på framsidan. Den kolsvarta designen känns både exklusiv och utmanande och jag gillar texturen på flaskan.

Sexig, fräsch och intensiv. L.12.12 Noir är en väldoftande häftig bekantskap med hög ”wow-faktor” som dyker upp precis lagom till semestern. För mig är det här sommarens doft och Lacoste må ha spelat med ganska säkra kort tidigare men den här gången har man vågat och därmed också vunnit.

groomingbetyg4plus

Kommentera

