betyg 4

En trevlig & speciell upplevelse

Recension av Peter Thomas Roth Glycolic Acid 10% Toning Complex

Jag har tidigare uttryckt mitt gillande över Peter Thomas Roths lite exklusiva produkter och den nylanserade Glycolic Acid 10% Toning Complex gör inte mycket för att ändra på den inställningen även om den synliga effekten här är mindre uttalad än den känsla du får av produkten.

Vi talar här om ett ansiktsvatten som effektivt rensar din hy i ansiktet på diverse orenheter och ta bort döda hudceller samt som ska släta ut ojämnheter. Andra ingredienser är aloe vera och kamomill för att lugna ned huden och är även fullproppad med vitamin C.

Det här är den första rengöringsprodukten för ansiktet jag testar som innehåller de nu så populära AHA-syrorna (med bland annat citronsyra) och det var en intressant upplevelse. Jag följde instruktionerna och kunde direkt känna hur syrorna började arbeta – en kort stund kan det kännas som om det bubblar och svider till lite i huden.

recension ansiktsvatten stora porer

Första gången blev jag lite förskräckt eftersom jag varit korkad nog att först köra över ansiktet med peeling utan att tänka mig för (att att använda skrubbkräm före man baddar på denna produkt är inget man rekommenderar i bruksanvisningen) och det blev en – om än kortvarig – rejält svidande upplevelse. Även om jag just här gjorde fel, så är det ändå en indikation på att man kanske ska vara lite försiktig med produkter av det här slaget om man har känslig och irriterad hud.

Men den är som sagt lätt att använda. Ta lite av Peter Thomas Roth Glycolic Acid 10% Toning Complex på en bomullstuss efter behov (man nämner inte något om begränsad användning) och badda valda delar. Känn därefter hur syrorna verkar på huden. och det är väl egentligen mer känslan än en rent synlig effekt man får med den hör produkten – jag tycker visserligen att min hudton har blivit jämnare men inte i samma aspekt som med samma producents Spot Skin Brightening Corrector, men hyn har ändå fått ett trevligt lyft i form av lyster. Viktigast är nog emellertid känslan du får av att erhålla en ren hud och ett fräscht nybildat hudlager. Det faktum att du kan känna hur produkten aktivt arbetar på din hud är en speciell upplevelse.

Som alltid är PTR’s grejor löjligt dyra men den här ligger ändå inte i den värsta priskategorin. har man pengar att spendera så tycker jag definitivt man ska prova den!

/TestPilot Glenn, 47 år

Kommentera

