betyg 3

Ännu skiner solen (?)

Recension av Murad Oilfree Sunblock SPF30

Skydda snoken i värmen

Jag har aldrig varit mycket för att skydda mig från UV-strålar. Tvärtom, så fort solen tittar fram så är det full fart ner till stranden för att hinna grilla sin vinterbleka lekamen som gäller. Snabbt och lätt arbetar jag upp en mindre hälsosam solbränna för jag är givetvis fullt medveten om att trots att jag kanske inte bränner mig så utsätter jag trots allt mig själv för skadlig strålning, vilket i sin tur skadar min hud. Problemet är att jag aldrig sett detta som ett stort problem eftersom jag blir brun och inte röd. Kanske har mina gener belönat mig med ett naturligt skydd. Kanske är bara mitt pigment väldigt bra eller kanske lurar jag mig själv.

Den här sommaren åkte jag på att testa Murad Oilfree Sunblock SPF30för ansiktet med en ‘liten lätt’ solskyddsfaktor på 30. Paniken kom smygande och jag undrade hur i hela fridens namn jag skulle lyckas få en schysst solbränna med den här skölden i ansiktet? Nästa fråga var, om jag nu ändå använder produkten kommer jag då inte att få en rejäl nyansskillnad i ansikte och på kropp? Den här typen av I-landsproblem tvingades jag alltså brottas med men jag tänkte, what the heck, jag kör!

Efter en månads test kunde jag konstatera följande:

Den luktar inte som stormarknadens solkrämer. Den luktar varken kokos eller hudlotion. Den luktar blodapelsin. Känslan i ansiktet man får när produkten appliceras är svalkande och riktigt skön. När solen ligger som en blåslampa och trycker på med nästan 40-graders hetta så skyddar krämen effektivt i timtal.

Trots en hög solskyddsfaktor fick jag en klädsam solbränna som dessutom såg hälsosam ut och höll längre än vanligt. Dock kunde jag konstatera den där nyansskillnaden jag fasade för.

recension solskydd ansikte

Vem skall då köpa Oilfree Sunblock SPF30? Givetvis alla med dåligt pigment eller problemhy och har du en solresa inplanerad rekommenderar jag att du packar ner tuben direkt. Skall du dock hålla dig i Sverige hela semestern så skulle jag nog spara de ~400 kronorna produkten kostar och istället köpt något billigare med kokosdoft istället. Murad ger här ett effektivt skydd mot stark solpåverkan men den höga prislappen motiverar inget inköp för en dassig svensk sommar som varar i ett par dagar. Jag är något kluven inför betyget då produkten är bra för rätt tillfälle men samtidigt väldigt dyr och inte heller särskilt dryg. Det får bli en stark trea, det är den trots allt värd.

Kommentera

