betyg 3

Sandkorn i locket och förminskade porer

Recension av Peter Thomas Roth Clini Matte All Day Oil Control

Jag slängde in allt nödvändigt i resväskan, men lade ned Peter Thomas Roth Clini Matte All Day Oil Control (vad är det med honom och hans långa produktnamn egentligen?!) lite försiktigt så ingen liten SPF-nisse skulle komma till skada på väg mot grekisk sol och skurar av ouzo.

Konsistensen på Clini Matte All Day Oil Control, med SPF 20, påminner väldigt mycket om andra drygare anti shine-produkter. Det är lite ”dammigt” och tungt och man känner verkligen att det är en prisvärd produkt som kommer räcka… Ända tills nojan tittar fram och skrikfrågar en om man vill bränna sig och dö. Lager efter lager efter lager och mina kompisar skriker från några meter bort. ”Patrick, hur ofta smörjer du in dig med den där egentligen?!”. Helst så ville jag svara ”Hellre smörja in sig än att dö he he ;)”, men det blev mest ”Nä det står att man måste göra det jätteofta.”

Överraskande med denna produkt är avsaknaden av den där irriterande, stickiga och lite metalliska SPF-doften. Faktum är att produkten inte luktar någonting alls då den är oparfymerad.

495 spänn är inte lite för en solskyddskräm för ansiktet. Det är säkert mer än hela Greklands BNP. Men Grekland gör inte mitt ansikte matt och skyddat mot de där ilskna och elaka strålarna, samtidigt som det förminskar storleken på mina kratrar till porer.

Omedelbart vid applicering märks en perfekt matthet och hur porernas storlek minskar drastiskt samtidigt som hela ansiktet får en lenare textur. Mattheten från Clini Matte All Day Oil Control skall, enligt tillverkaren, hålla i upp till åtta timmar. Och det stämmer rätt bra. Vid timmarna nära den åttonde börjar glansen komma tillbaka och det börjar kännas fett i ansiktet igen.

recension fuktighetskräm anti-shine

Med ambitionen om ett ansikte på den perfekta gränsen mellan lyster och matthet så anlände jag till en solig och grekisk ö, med Peter Thomas Roths kräm som mitt enda resesällskap. Jag och 156803 charter-Svensson och deras doft av Mammas Köttbullar och lingonsylt. Det enda jag tänkte på var ”Ha ha ha solstrålar, ni kan inte nå mig!”, och jag fick faktiskt rätt. Sju dagar senare inspekterade jag resultatet, och mitt ansikte sken och blänkte med en helt ljusare hudton än resten av min ketchupfärgade kropp. Samtidigt som tuben glänste av tomhet.

Alltså, jag vet inte… Produkten är efter denna vecka på solsemester nästan slut. Vi har knappt solstrålar i Norden och 495 spänn för 50 ml? Tillverkaren hävdar att krämen vid regelbunden användning på sikt kommer att reglera hudens oljenivåer så att den blir mer balanserad. Tyvärr så kommer jag nog inte att regelbundet köpa och använda en dagkräm för detta pris och inkludera den i min hudvårdsrutin. Inte här uppe i alla fall. Möjligen om jag bodde på någon jättetropisk och exotisk plats. Men 495 spänn för en produkt som tar platsen som min regelbundna ansiktskräm, nej.

Min favoritprodukt med anti shine-funktion är Anti-Shine Moisturizer från Recipe for Men som kostar omkring hälften så mycket, samtidigt som den istället innehåller 75ml. Annan billigare solprodukt för ansiktet tillsammans med Anti-Shine Moisturizer och du är redo för de där rackarna till strålar.

Så JA TACK PETER! till mattheten, skyddet och teknologin i produkten som lyckas förminska mina porer från XXL till XS, men NEJ TACK PETER! till priset/mängden. Den får en UV-skyddad 3:a

/Testpilot Patrick, 17 år student

+
SPF 20!
Absolut matt ansikte i många timmar
Ingen besvärlig SPF-doft
Förminskar märkbart porstorleken


Priset/mängden

Kommentera

