betyg 5

Säg konnichiwa till din nya hyvel

Recension av Feather FII Neo Rakhyvel

”En hyvel med två blad?” frågade jag mig själv medan jag skrattade och ville ha ett svar på vem i hela friden skulle köpa denna istället för en Gillette Fusion med 5-bladssystem samt ännu 1 på baksidan som bonus för två tjugor extra? Så fort jag tog upp den ur kartongen lade jag märke till att förpackningen var en sådan där som gör ens liv till misär, en sådan där man skär sig på, en sådan där som tvingar en att vänta med att öppna tills man kommit hem då den kräver sax.

Skeptisk som bara den klippte jag i förpackningen som en dåre och tänkte ”låt gå.” Det första jag lade märke till var att Feather är så mycket mer generösa än vad Gillette är. I förpackningen fann jag inte bara en hyvel med rakblad som satt på, utan även två extra rakblad i en behållare och en liten burk rakskum. Därefter tänkte jag mest bara ”Vem bryr sig om extra rakblad och rakskum om rakhyveln suger?”

Ovetandes om alla fascinerande funktioner hyveln eventuellt har försökte jag leta efter några instruktioner eller någonting som berättade vad det är jag håller i handen. Baksidan av förpackningen hade en massa givande och bra information som man kan behöva och jag lärde mig allting om Feather FII Neo Rakhyvel. Nej. Allting, och då menar jag allting, var på japanska. Jag fick dock en skymt av ordet ”F-System” någonstans och det var det enda på något västerländskt alfabet.

baksida feather rakhyvel

Dags för första testet och ännu med ett skeptiskt ansikte med tonårsstubb. Min vanliga rutin består av att stryka hyveln medhårs några gånger över stubben för att förkorta stråna till perfekt längd. Vad denna japanska gudinna gjorde var att skära av stråna till alldeles utmärkt längd efter bara två drag medhårs. ”Är detta en lögn, en myt, ETT SKÄMT?! Var är Ashton Kutcher?” ville jag skrika högt för mig själv bakom duschgardinen. Feather FII Neo gav mig en perfekt rakning på bara några minuter, och vi får verkligen inte glömma att denna hyvel enbart har 2 blad och är manuell.

Efter ständig användning i en månad visar bladen inte några tecken på att bli slöa, inte heller har linjen med smörjande sörja försvunnit som den helt givet skulle gjort på ett Gillette Fusion-blad och jag inser omedelbart vad jag har missat i livet. Skulle bladen bli slöa och ta slut kan jag köpa tio stycken för 139 kronor, vilket gör att varje blad kostar 13.90 st och det gör inte FII Neo något sämre.

recension feather rakhyvel

För 99 kronor får du inte bara en otroligt välbyggd rakhyvel utan plastig känsla, med böjbart huvud (som man för övrigt kan låsa) som rakar otroligt nära med blad som aldrig verkar bli kassa, utan även extra blad och ett rakskum som är galant utan obehagliga dofter som påminner en om bodyspray från Axe. Detta är en fantastisk hyvel med blad som Gud själv slipat och faktum är att min Gillette Fusion nu är dekoration längst bak i badrumsskåpet efter att jag sagt ”sayonara!” till den.

Plus: Priset (!), den långvariga linjen av smörjande E-vitamin, riktigt vassa blad som håller och håller och håller samt de medföljande rakbladen och rakskummet.

Minus: Förrän jag lärt mig japanska kommer jag aldrig få reda på om hyveln har någon knapp som gör den till raket eller dylikt.

Betyget? En vass femma.

//Patrick, Testpilot 17 år

bäst i test

Kommentera

