betyg 2

CoPilot Matz vs. Bulldog Shaving

Recension av Bulldog Natural Grooming Original Shave Gel & After Shave Balm

Efter fler års användning av billigare rakprodukter har jag sedan några år tillbaka uteslutande använt mig av rakkräm. Som nybliven CoPilot fick jag nu möjlighet att testa en seriösare rakgel, Bulldog Natural Grooming Original Shave Gel, vilket kändes som en spännande omväxling.

Första känslan med rakgelen i handen var att den känns väldigt fräsch och lätt, alltså inte lika tjock och krämig som en rakkräm. Doften upplevs något frän och stark, påminner en aning om Tigerbalsam, vilket inte är till produktens fördel tyvärr. Väl på huden känns den väldigt fräsch och svalkande vilket är en skön upplevelse som jag inte riktigt är van vid. Upplever en nackdel med att gelen är transparant. Man ser inte lika tydligt var man rakat sig eller inte mot en t.ex. lätt färgad produkt. Positivt är att gelen är lätt att skölja av under ljummet vatten efter avslutad rakning och lämnar inte efter sig någon känsla av kladdighet. Huden känns mjuk och fin vilket troligtvis beror på alla de essentiella oljorna produkten innehåller.

Till skillnad från rakskum jag använt erbjuder Bulldog Shave Gel en väldigt nära rakning som ger en len och fin hud. Då jag har väldigt känslig hud blev jag dock rätt så irriterad och rödprickig, speciellt på halsen. Om detta beror på att det är en gel eller att den är något stark kan jag tyvärr inte svara på.

Efter tre veckors användning känns det som det fortfarande är mycket kvar i tuben, vilket är ett tecken på att den är dryg och därmed även väldigt prisvärd. För att vara en produkt som enbart innehåller naturliga ämnen och inga andra konstigheter upplever jag att 79 kr helt klart är överkomligt.

recension bulldog rakvård

En ordenligt after shave är ”a och o” i den ultimata rakupplevelsen. Eftersom jag har känslig hud är även detta en produkt som enligt mig måste hålla bra kvalitet för att jag sekunden efter avslutad rakning inte ska vara full av röda irriterade prickar. Hur upplevde jag då Bulldog Natural Grooming Original After Shave Balm?!

Jag började med att skruva av korken och luktade på produkten.. Konstaterade att även denna produkt luktade väldigt suspekt men som tur är inte så starkt. Doften faller mig inte alls i smaken vilket medför att jag inte skulle välja denna after shave om jag direkt efter skulle åka till jobbet eller gå på fest.

Konsistensen anser jag är på tok för vattnig och det känner jag redan när jag häller upp den i handen. När jag sedan för den till ansiktet känns den trots detta rätt så dryg när jag stryker ut den. Men ganska snart känns det som den försvinner in i huden lite väl fort och jag saknar den svalkande fräscha känslan som jag upplevde att rakgelen gav.

När jag är klar med min rakning där jag använt denna A/S balm känner jag mig len och fin i slutändan, men är lite tveksam om jag anser att produkten är värd sina 109 kr..


Kommentera

