betyg 3

High protection

Recension av Dr Brandt UV SPF30

Dr Brandt är ett av mina favoritmärken så mina krav är rätt höga. Det här måste vara en produkt right on up there. Klarar den det?

Jag tillhör faktiskt dem som maxar brännan på sommaren. Ja, med måtta, jag solar någorlunda smart och bränner mig inte, men jag vill verkligen få ut mesta möjliga av mina surt förvärvade och hårt beskattade semesterpengar. Men om du vill vara en riktigt smart solare så använder du dels brun utan sol för att få färg och dels en fuktighetskräm med solskyddsfaktor. Låt oss också avliva myten om att du blir blek med solskyddsfaktor. Du blir faktiskt brun även med solskyddsfaktor, även om du inte blir lika brun.. Men jag lever alltså inte alltid som jag lär men har dock offrat några dagar av potentiell bränna för er kära läsare! Och var kunde ett test vara bättre än på stranden på franska rivieran? Det torde vara ett bra test!

Sagt och gjort, nere på Sporting Plage i Nice har jag utsatt Dr Brandt UV SPF30 för hård bestrålning!

recension solskyddDen här produkten ska användas över min vanliga fuktighetskräm. Om ni är nyfikna så är det just nu en kombination av Murads Sensitive Skin Soothing Serum som binder fukt (tack för tipset Lydia på grooming studio – en produkt jag älskar!) och Dr Brandt pores no more moisture. Och så SPF ovanpå det.

Den här produkten lär ska vara bland det mest avancerade på marknaden och innehållsförteckningen är helt galet lång med alla möjliga nyttigheter i, som brukligt hos Dr Brandt. Den har ett fysiskt filter och de ger ofta en sån där lite vitaktig eller smått lila hinna beroende på produkt. Det gör faktiskt inte den här även om den reflekterar ljus lite annorlunda än en vanlig fuktighetskräm.

Konsistensen är rätt fet men inte oljig. Möjligen skulle man snarare tycka att den är lite seg eftersom den drar sig kvar och stannar på hyn direkt vid kontakt. Därmed får man stryka ut den ordentligt – annars lämnar den vita fläckar. Sen ska den både vara vattenfast och glansfri. Det sistnämnda är väl en sanning med modifikation. Den är mindre glansig än vanliga solskyddskrämer. Men den är inte glansfri. Vattenfast verkar stämma dock.

Produkten funkar naturligtvis hur bra som helst. Full pott på solskyddet. Jag blir inte ens röd om nosen av vinet till lunchen. Så på stranden funkar denna produkt otroligt bra. Full pott för det. Men i stan är den faktiskt lite för glansig i mitt tycke. Och dessutom har den lukt av solskydd, vilket inte är så kul i det dagliga livet. Så i mitt tycke är den perfekt för att undvika brännan på stranden. Men i stan skulle jag vilja ha en kräm med lägre SPF och utan fysikaliskt skydd – som jag tror är orsaken till solskyddslukten. Om Dr Brandt håller med mig vet jag inte, men jag vet att jag ger den här produkten en 5:a på stranden och en 3:a i stan…

Kommentera

