behandlingar

Groomings klassiker

Jag har fått prova Groomings klassiker, en 50 minuters uppfräschande, återfuktande och porsammandragande ansiktsbehandling för 650 kr. Behandlingen utfördes på Grooming Studio på Strandvägen 17 i Stockholm.

Jag var lite tidigt på plats så under tiden jag väntade erbjöds jag snällt en kopp kaffe av Jimmy som bl.a. sköter Groomings logistik. Efter ett par minuter dök Lydia upp, hudvårdsterapeuten som skulle ta hand om mig.

Jag visades in mig i ett ljust fint rum (som senare under behandlingen självklart kom att fyllas med arketypiskt avslappnande musik) med utrusning och ”hudvårdsgrejor” som kändes nya och fräscha. Rummet saknade dock lite ”mysfaktor” och man skulle nog kunna säga att det var mer åt det sterila hållet. Vilket man föredrar är självklart en smaksak.

Efter att ha tagit av mig mina skor och på överkroppen fick jag lägga mig ner på den sköna behandlingsbänken. Lydia la sedan ett par handdukar över mig så jag slapp att frysa. Sedan satte hon igång och började analysera huden på mitt ansikte. Hon gjorde ett väldigt träffsäkert jobb, jag är inte något hudvårdsproffs men jag vet ändå lite om vad den gillar och inte gillar. Lydia hade på några sekunder kommit fram till samma slutsatser och jag fick dessutom ett par nya tips att jobba med.

Därefter sattes behandlingen igång. En plethora av Ole Henriksen produkter skulle användas, valda inte minst för att de är ger bra resultat, men också för att de doftar väldigt gott och avslappnande. Vi började självklart med en skön rengöring och scrub, det hela luktade bubbelgum och väldigt ”mumsigt” så det kanske inte det manligaste jag råkat ut för men det hela var ändå väldigt angenämt. Sedan fick ansiktet ett ångbad för att öppna upp porerna för att underlätta att få bort pormaskerna som Lydia sedan proffsigt tog hand om. Som en parantes kan jag nämna att den där ångmaskinen var sjukt skön mot förkylningen som jag hade, man kanske skulle investera i en såndär?

recension av ansiktsbehandling för män

Därefter applicerades en skön blåbärs- och björnbärsmask som efter att den stelnat kändes lite gummiaktig och uppstramande. Väldigt kool känsla. Medan masken gjorde sitt jobb fick jag en kort, lätt och skön kombinerad nack och skalpmassage. Därefter avslutades det med både serum och fuktighetsgivande olja (anpassat efter den då bitande vintern).

När jag var yngre hade svårt för det här med att ligga ner och slappna av medan nån annan tar hand om en. Det kändes alltid lite obekvämt men med åren och i takt med att man oftare går på t.ex. massage eller liknande behandlingar, så har jag vant mig. Kanske var det bara jag, men för er som är nya med att gå på olika behandlingar såhär så kan det självklart vara en liten tröskel att ta sig över innan man vänjer sig vid det och riktigt kan slappna av.

Lydia visade under hela behandlingen prov på sin kompetenta sociala förmåga och förklarade hela tiden vad det var hon smetade in mitt ansikte med. Dessutom kunde hon utan problem svara på mina frågor om hudvård. För sin ringa ålder får man nog säga att hon är duktig i hennes hantverk (dock ärmina referensramar ganska små). Inte så konstigt kanske eftersom hon berättade att hon själv ofta gärna går på spa så hon borde veta hur man vill ha det. Dessutom kan man träffa på henne på Groomings butiker i Stockholm också, ett plus om man har ytterligare frågor till henne.

Men hur blev resultatet av behandlingen då? Jag har bara varit på en ansiktsbehandling innan men jag kan lätt säga att den här var bättre. Det är relativt billigt, det användes fler produkter, de passade min hy mycket bättre. Dagarna efter kom jag faktiskt på mig själv med att ta på mitt ansikte lite då och då, det kändes nämligen så lent och spänstigt. Fler män borde verkligen unna sig det här. Så nästa gång din flickvän börjar prata om jämställdhet, be henne köpa dig ett presentkort till Grooming Studio innan ni fortsätter debatten.

Länge leve 2000-talet!

Kommentera

