betyg 3

Svalkande gucka

Recension av Peter Thomas Roth Cucumber Gel Masque

Jag har under några veckors tid testat Cucumber Gel Masque från Peter Thomas Roth. Pris 495 kr. Det är en gelémask, som skall ha en lugnande, mjukgörande och uppfriskande verkan på huden. Rekommenderas efter lite större ingrepp, t.ex. kemisk peeling och laseroperationer. Jag har inte genomgått något av detta, men får ofta ganska trött och torr hy framåt kvällskanten. Jag har en del sena spelningar, och vill gärna känna mig fräsch på scen – lite draghjälp är alltid välkommen, så produkten verkade lovande.

Masken kan läggas varje dag vid behov, men jag har använt den med några dagars mellanrum under testperioden, varje gång på kvällen. Vid några tillfällen har jag haft den tidigt på kvällen innan spelningar, vid ett par tillfällen senare på kvällen innan läggdags. Två gånger har jag applicerat den på nyrakad hud.

recension ansiktsmask

Burken är en slående uppenbarelse med sin skrikiga gröna färg, och det intrycket håller i sig även efter att man har fått bort locket – spökslem, wohooow! Vi som är uppvuxna på åttiotalet och har sett Ghostbusters känner igen så väl färg som konsistens, och det är inte utan en viss barnslig förtjusning jag kör ner fingrarna i smeten. Och visst, slem var ordet. Det är en tjock, smetig gelé som möter huden, men den känns ganska skön. Doften är väldigt behaglig, påminner om en rejäl kanna gammaldags lemonad med myntablad i. Gelén känns smetig och kall mot huden. Tanken är att man ska lägga på ganska tjockt över hela ansiktet, låta verka i tio minuter och sedan skölja av. Det är riktigt enkelt att få på gelén och den är tillräckligt stel för att stanna kvar, man kan hålla på med annat medan det verkar. Min dotters omedelbara reaktion: Hulken! Filmreferenserna haglar här, men det är svårt att låta bli att känna sig lite lustig med ett tjockt lager grön gucka på ansiktet.

Redan efter några sekunder känner man en stark kylande effekt, och de gånger jag applicerade efter rakning var det nästan obehagligt stickigt. Det känns lite kemiskt, överväldigande. Den känslan avtar efter ett par minuter, och gelén stelnar till lite. Så småningom känns huden lugnare, men det är svårt att känna något mer än så med smeten kvar. Det är inte helt behagligt, det som var kul att kleta med i burken känns ganska kladdigt i ansiktet. Att tvätta av masken är ingen enkel match heller, gelén är som sagt seg och tjock, man får skölja och gnugga.

recension ansiktsmask

Effekten är inte så uppenbar som produktbeskrivningen lovar. Gelén har visserligen en omedelbar uppfriskande verkan, det känns svalt och skönt mot huden, och den känslan dröjer sig kvar även efter att man har fått bort den. Visst lugnar den en del också, huden känns mindre glåmig, piggare, och för all del även något återfuktad. Det är dock ingen slående känsla, effekten är ganska subtil. Skönt, men inte direkt omvälvande. Tillverkaren verkar vara inriktad på hy med lite mer problem, ”Clinical Skin Care” är deras stolta motto; jag antar att produkten kommer till sin rätta i andra sammanhang än min vardagströtta torra hy. Kanske hade man fått en starkare effekt på sommaren – efter en solig och svettig, torr sommardag är nog gelén mer välkommen i ansiktet.

Produkten har en trevlig naturlig känsla. Jag är en stor vän av ingredienser från växtriket, så det blir ett plus i kanten för alla frukter och örter som burken stoltserar med. Trevligt även med den härliga friska känslan och den fina doften. Sammantaget tycker jag dock att gelén lämnar en del att önska – jag hade önskat mig en starkare återfuktande effekt och en något mindre intensiv kylande känsla, i alla fall till vardags. Mitt betyg blir en trea.  /TestPilot Sandor, 38 år

Kommentera

